Klubbens rådgivere & Shipman-løsninger

Jørn Nielsen Jørn Nielsen
Ivan Ivan
Torben Torben Peetz
Ivan Ivan
Torben Hansen Torben Hansen



Spørg rådgiverne

Klubbens rådgivere står parate til at hjælpe dig. Du kan naturligvis også gøre brug af "Shipman 28-forum" for herved at komme i kontakt med en bred kreds af Shipman-sejlere.

Spørgsmål og svar, som vil have interesse for en bredere kreds af Shipman 28-sejlere, vil blive lagt ud på denne side. Derfor - hvis du har erfaringer, gode idèer eller andet, som kan være af interesse for andre i klubben, så send en e-mail med en detaljeret beskrivelse - må også gerne omfatte et billede, så skal det nok komme med her på siden. Du kan blot rette henvendelse til webmaster.






Shipman-løsninger

Gelcoat reparation - grå både.

Til de grå både er vi et par stykker, der uafhængigt af hinanden har fundet frem til følgende spartelmasse, der farvemæssigt er næsten 100%. "Gelcoat spartelmasse nr 804 / 2136 - grå" BHP Produkter AB, (AB Herman Gotthardt). Forhandles fra Nautisk Udstyrs butikker, varenummer: 230349 - Poul, 4678 Courage


Gelcoat reparation - hvide både.

Vedrørende de hvide både årgang 1977-1978 har Christian, DEN 913, fundet frem til, at farvenr. til disse både er: 808.


Stævnrørstætning.

Professionel stævnrørstætning, der hedder ManeCraft Type EM kan perfekt anvendes i stedet for fx Volvo pakningen eller et andet fast inder leje.. Typen anvendes også af erhvervsskibsfarten, og der gives 12 års garanti samtidig med, at den er vedligeholdelsesfri. Til gengæld koster den ca 1700 kr. (2003)
Torben Peetz med Julie har købt en af typen, og han kan kontaktes for yderligere information, og det kan forhandleren i Korsør på telefon 5837 0934 selvfølgelig også. Torbens tlfnr.: 4636 0024.


Bundvand.

Den dybe sump kan være svær at nå ned i, og ofte står der noget gammelt vand og olie i i den. Tag en babypapirsble, bind en snor i den ene ende og læg den ned i sumpen. Lad den ligge lidt og hiv den så op. Den kan rumme ca 1 liter væske, og den drypper næsten ikke. Smart! - Erik Friis.


Rulleforstag

Adskillige af klubbens medlemmer har de seneste år etableret rulleforstag på båden. Torben Hansen, klubbens sejl- og teknisk rådgiver, er en af disse sejlere. Pågældende har sendt følgende til redaktøren i forbindelse hermed - se link: Rulleforstag til Shipman 28
BILAG
(Link 1-8)

Link 1


Link 2


Link 3


Søventiler og korrosion.

De gamle søventiler (dem med hjulet) har ofte sat sig urokkeligt fast. Varm dem godt op med en el-varmepistol og de virker igen. - Erik Friis. Se også artikel En sejlers mareridt

I forbindelse med omtalen af søventiler har Piet Jansen, der er seniorspecialist hos FORCE Technology, gjort klubben opmærksom på, at der på www.korrosion.dk er relevante artikler om korrosion, og hvordan man sikrer sig mod dette. Se "Link 4-5".


Skødeskinner.

På vores båd var genuaskinnerne ikke ført langt nok tilbage. Det bevirkede, at rullegenuaen ikke kunne flades nok. Selvfølgelig kan man demontere de gamle skinner, men det er besværligt. Så er det lettere at købe en ny skinne og forlænge den gamle i begge sider.
Problemet er bare at finde en skinne, der ligner og ikke mindst har nøjagtigt samme mål som de allerede monterede. Det kan ikke lige lade sig gøre her i landet.

Hjælpen findes i Kiel hos A. W. Niemeyer. www.awniemeyer.de. Under artikelnummer 310483 findes en genuaskinne med de korrekte mål, dog er hulafstanden lidt anderledes. Skinnen får i flere længder, men jeg købte en på 1,50 m. Skinnen koster 29,50 euro + forsendelse på 16,20 euro. Posten leverede skinnen i løbet af ca en uge, og den passede perfekt. Effekten er klart mærkbar. - Hans Raae, 4606


Trapez-formet forluge

Skal du have en ny trapez-formet forluge, så producerer både Lewmar og Moonlight disse luger. Data kan findes på Lewmars hjemmeside (www.lewmar.com) Vedrørende Moonlight’s findes data lettest via Columbus Marine’s hjemmeside. (www.columbus-marine.dk)

Klubben har pt. intet kendskab til, hvorvidt disse luger passer direkte, men hører meget gerne fra medlemmer, der måtte have informationer om dette.


Renovering af Shipman 28

Klaus Voges har 7.8.08 sendt klubben et link, som omhandler renovering af en Shipman 28   -   Renovering af Shipman 28  (engelsk)


Nyt ror til Shipman 28

Efterhånden har adskillige Shipman 28-ejere fået etableret et større ror på båden. Du skal bruge dit "Brugernavn" for at få adgang til siden. Link til målsat skitse for Nyt ror


Farymann Diesel - 12 hk

Bestyrelsen har modtaget instruktionsbilag fra: Greaves Farymann Diesel GmbH. Det modtagne materiale er fremkommet på baggrund af følgende oplysninger: Farymann, 12 hk - Tillv.nr. nr.: 25LA0211 - Tillv.år: 1972.
For at lukke efterfølgende pdf-filer op, anmodes du om at: "indtaste adgangskode".

Kodeadgang kræves: Her skal indtastes den Emailadresse, som anvendes øvrige steder på hjemmesiden, hvor der kræves adgang med såvel Emailadresse som Adgangskode.

Mangler Emailadressen: Kan du ikke huske Emailadressen, kan der anmodes om den: her

Farymann - 01  -   Farymann - 02  -   Farymann - 03  -   Farymann - 04  -   Farymann - 05  -   Farymann - 06  -   Farymann - 07

Farymann Diesel Service manual


Reparation af motor/cylinder.

Hvis du skal have repareret cylinder eller lavet andet motorarbejde, så prøv Als Cylinderservice v/Jørgen Hansen, tlf.: 7447 1195.
Det er konstateret, at han er rigtig god, seriøs og rimelig i pris. Han sætter en ære i at få gamle motorer til at køre perfekt.
Mini motorkursus, Danske Bådejere - Se link: Motorlære


Løftebøjle til Yanmar YSE/B

Hvis du skal have motoren ud, så har klubben en specialkonstrueret bøjle, som fastgøres på motoren og uden problemer ved hjælp af en mastekran eller lignende, kan motoren balanceres ud.
Bøjlen forefindes hos Niels Ulrik V Hansen i Odense, bådnr: 4630.
Forsendelse begge veje betales af låner.





Link 4-5



Behandling af jernkøl

En sejler mener, at denne har fået bugt med rusten, hvorfor denne artikel bringes. Du kan åbne dokumentet med den emailadresse, der skal anvendes øvrige steder på hjemmesiden, hvor der kræves kodeadgang. Du kan også rekvirere koden her - Se link 6:

Link 6

Arbejde med glasfiber

En sejlers opskrift på hvordan man arbejder med glasfiber. Du kan åbne dokumentet med den emailadresse, der skal anvendes øvrige steder på hjemmesiden, hvor der kræves kodeadgang. Du kan også rekvirere koden her Se link: 7

Link 7

Elegant skraldespand.

Klaus Voges - Janef 4807 - har lavet denne elegante skraldespand til placering på lugen ind til motoren. Spanden består af et 160 mm plastrør, hvori der er indsat en bund.Røret er monteret på en ekstra liste, som er skruet på lågen. Herefter er røret beklædt og der er lavet et låg med en fræset fals. Det er meget vigtigt at låget ikke kan falde af under motorgang. Placeringen giver ikke lugtgener i båden og kan uden problemer være i rummet uanset, om der er tale om den 8 eller 18 hk Yanmar. Se "Link 8".

Link 8



Hjemmesiden er optimeret til Explorer- og Firefox-browser





TILBAGE





PeakCounter